mandag den 9. januar 2012

Eva Luna Fortæller

Aftenens sidste handling, før jeg sætter computeren fra mig og kaster min kærlighed på et stykke længe ventet, og i aller højeste grad fortjent, nøddetærte.

Jeg faldt over noget interessant på Mia's hjælpe guide idag. Bloggeren "konen bag hækken" spurgte Mia hvorledes hun fik dette: "Noget jeg ønsker mig er en Jeg læser nu plus billede af den bog, jeg læser - evt. til link med min kommentar om bogen."
Hvilket Mia selvføgelig var så flink at svare på. Svaret var meget lige til, man opretter da bare et billed gadget og linker fra et indlæg om "Jeg læser nu".
Jeg tænkte, helt sikkert. Kanon idé, jeg har en alle tiders bog liggende på sengebordet, (som godt nok bare består aF gamle øl kasser, men øl og kasser har vel også lidt ret?) det ville da være oplagt lige at skrive et par ord om.




Jeg læser i øjeblikket "Eva luna fortæller", oprindeligt er den spansk og hedder "Cuentos de Ena Luna". Skrevet af Isabel Allende i 90'erne. Det er en gammel sag jeg har fundet i min mors bogreol sidst jeg var på besøg. Men den er skøn, absolut et fund. Selve bogen er lille, og inddelt i 23 små individuelle historier. Det er lige til at overskue.



Historierne tager én med gennem det sydarmerikanske kontinent, gennem bjerge og byer, langs havet og ind i de dybeste grotter. Men det mest fantastiske er måden hvorpå den formår at tryllebinde mens den trækker dig med ind i dens lunefulde verden af sørøver, tyveknægte og banditter side sat med pæne skolelærerinder, jomfruelige skønheder og adelsfolk. Isabel Allende åbner et univers af lutter galskab og tosserier, hvor gamle damer frivilligt lader sig berøve, blot for at redde tyveknægtens sjæl og hvor pæne små piger er alt andet end hvad skindet umiddelbart udstråler.

Jeg citerer fra bogens bagside: "Historier, der bevæger sig fra det ligefremt realistiske til det mest fantastiske. En smittende kærlighed til selve det fortællende ord og fantasiens magt... en fortællerske i månelys."


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...