mandag den 30. januar 2012

Rustikt skrivebord - DIY

Ja, det her indlæg falder rimelig meget i samme kategori som det her indlæg, om DIY til tøjstativ, og kommer da også fra samme rum i vores lejlighed. Vi bor tre mennesker på 84 kvm på 2. sal. fordelt på 4 rum. Det er rigelige plads, men stadig skal man altså være fornuft omkring hvordan man udnytter pladsen. Et af lejlighedens største rum er kontoret, som skal forsøge at rumme alt det der hverken kan eller må være i de andre rum. Potteskjulere, ekstra skab til tøj, systation, printer osv.
Så da vi flyttede ind for et godt halvt årstid siden, ledte jeg længe efter et passende skrivebord. Jeg havde ca. 4 meter væg til rådighed og der skulle være plads til både symaskine og kærestens stationære computer. Det var en kamp, og i lang tid havde jeg det som om jeg ledte efter nålen i en høstak. Indtil jeg fandt ud af at jeg kunne købe seperate bordbukke og skuffeelementer i IKEA. Først ledte jeg ellers efter gamle brugte træbukke, men da de var virkelig svære at opstøve - vel og mærke til en fornuftig pris - endte jeg med dem her



Vika bordben fra IKEA til 50 kr. stk. (Som minder påfaldende meget om HAY Loop Stand Frame (læs: HAY bordben)
suppleret med 2 stk. Helmer skuffeelemter til 249,- kr. stk.



På Dba fandt jeg en 3 meter lang plade. Savet af et styk elmetræ, til små 500 kr. Den er fuldstændig unik, og ret fantastisk. Men jeg kikkede på flere, og det kan sagtens lade sig gøre at finde brugt tømmer, gamle bordplader, køkkenborde eller større stykker træ sat til salg. Hvis man er til de lidt dyrer løsninger, ville det helt sikkert være en idé, simpelthen at snakke med et savværk og få en pris på en hel "planke", eller hvad det så kan hedde. Det ville give et helt unikt og super lækkert udtryk. 





Således blev det endelige resultat. Verdens nemmeste og billigste DIY til et stort og rustikt skrivebord - med plads til både papir, nåle og tråd.

5 kommentarer:

  1. Det er da nok den fedeste bordplade jeg har set :-) Hvor er den bare fin og unik :-) Jeg har prøvet at søge lidt på dba, men finder ikke noget lignende - altså slet ikke. Husker du hvad du søgter under?

    SvarSlet
  2. Ih tak! Vi er oss virkelig glade for den.. Jah, jeg har også lige kikket lidt på dine vegne. Og det er ikke så lige til. Jeg bruger nok i virkeligheden nemt lang tid ved computeren når jeg søger efter sådan noget, og stadig er det et spørgsmål at være lidt heldig. Men alligevel er det nu lykkedes mig at finde op til flere, med nogle måneders mellemrum.

    Prøv at søge på alt fra bordplade til tømmer. F.eks. massiv bordplade, massiv plade, rustik plade, planke, stor plade, rustikt skrivebord, håndlavet...? I don't know - lav en lille brainstorming og se hvad der dukker op.

    Første gang jeg fandt noget var det en 5 meter lang massiv egetræsplade(ell. lign.), en mand havde sat til salg, som han vidst egentlig skulle have brugt den til sin båd(??). En andne gang fandt jegf et helt skrivebord super fint, lavet af en tømmerlærling. Super rustikt og fint. Jeg endte med den her plade forid jeg simpelthen var for lang tid om at slå til de første par gange..

    Der er ikke andet at gøre end at lede, genbyg.dk kan også være en idé!

    SvarSlet
  3. Tak for svaret :-)

    SvarSlet
  4. Hej. Jeg har selv købt bordben fra IKEA, men er nysgerrig efter at høre om (og i så fald hvordan) du har monteret plade og ben sammen? Umiddelbart er der ikke huller i benenes stel til at fastmontere elementerne.

    På forhånd tak :D

    mvh Luna Signe

    SvarSlet
  5. Hej Luna. Det må du undskylde, jeg har fuldstændig glemt at svare dig.
    Det slog mig lige!
    Jeg har faktisk ikke gjort noget. Hvis du skal bore dem fast tror jeg et metalbor er nødvendigt, til at bore for.
    Min bordplade vejer temmelig, temmelig godt til, så det er ikke noget problem at få den til at blive liggende.. Ellers vil jeg foreslå dig at lede efter beslag i f.eks. Bauhaus der kan monteres over bordbenet, på pladen..

    Håber du finder en løsning :)
    VH Tine

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...