mandag den 6. februar 2012

1 år gammel

Vi har holdt vores første børnefødselsdag den her weekend. Det var en udpræget succes, glæder mig allerede en lille smule til den næste. Heldigvis har vi stadig én fest til gode, da vi drager afsted mod det kolde Norge næste weekend og mødes med den anden halvdel af bedsteforældrene. Så står den på lagkage og hjemmebag igen.. mums


 Fødselsdags morgenen. Spæd morgen sol over hustagene
 storebassen bagte fødselsdagsboller
 Vi endte med akkurat at få klemt alle tolv folk ind i vores lille kontor.. Så længe der er hjerte rum gør det ikke noget det er små rum vel?
 Fødselsdagsgaver //Hue: Oldemor//
 //Skjorte: Wheat//
 //Bjørneklos fleece: Molo//
 Mormorens klassiker, hjemmelavet chokolade roulade


I dag fejrer minimanden så sin første fødselsdag i vuggeren. Han har fået en bærepose fyldt med frugt og masser af urtekram riskiks med. Normalt får de små poder is - ja, vi er altså kommet på landet. Jeg drøftede det kort med min gymnasie veninde og hendes kæreste i Lørdags. De bor i Aarhus og siger at i deres institution ville det have været uhørt, og grænse til ramaskrig, hvis ungerne fik severet is, månedtligt, uden forældrene blev konsulteret først. Og sådan havde jeg det altså også lidt da jeg for 2. gang, den første måned, hentede minibassen og fik fortalt at han havde fået is. Men i Ikast er det åbenbart almindeligt. Økologi er vidst stadig lidt en skrøne her, og man går ikke af vejen for et godt tilbud 
< aka. 1 liter klassisk regnbue is fra Nettos frysedisk > 
Men det er nu dejligt befriende, tror nok han skal klare den smule tilsætningsstoffer. Den her afslappede landlige stemning virker altså lidt afvæbende på mig. Tror det er fint at få lidt af det hele. Der skal være balance i tingende ikk' og øko-ukorrekt regnbue-is er fin til at skabe den balance tror jeg.

I dag er jeg hjemme og skriver TekoProjekt. Jeg skal skrive én side om Stella McCartney, komple lidt om DesignDNA og værdifilosofi til og så understøtte med billeddokumentation. Det er rimelig lige til og overkommeligt. Men alting går altså bare lidt nemmer når man har køleren fyldt med lækker mad, hjemmebagte boller, kakao og flødeskum. 


God uge, god mandag!

4 kommentarer:

  1. det ligner en dejlig fødselsdag! han ser så sød ud... hvor sjovt at det er så stor forskel på hvordan man forholder sig til is/sukker i insitutionerne i sådan et lille land. I de to institutioner jeg har arbejdet i, i Kbh, har der været nul sukker-politik (det tror jeg egentlig der er i hele kbh's kommune) og der er virkelig NUL tolerance der hvor jeg arbejder nu = heller ingen kanelsukker på grøden.. :( men det er sikkert hårdere for mig der er vandt til kanelsukker, end ungerne der ikke virker til at savne det...
    og på nørrebro/østerbro kan det slet ikke blive økologisk nok ;)
    men jeg er enig med dig i, at det er meget godt at få noget balance i tingene, og lidt regnbue-is skader ham ikke... - men det er fint, at I selv ikke går med på den, men holder jer til frugt og ris-kiks.

    SvarSlet
  2. Tak søde lærke pigen. Men ja, det er virkelig underligt. MIn mor arbejder også i institution (godt nok skolebørn) men hun siger også det er virkelig underligt at de kører det på den måde.
    Hehe, ja tror også det er nul sukker-politik i københavnsområdet og grænsende øko-fanatiker istedet, hehe.. haha, øv for kanelsukkeren, men ja du har nok ret. hvad de ikke ved har de ikke ondt af, vel.

    Ej, det er helt sikkert en balance. Men is to gange om måneden - i institutionen er i hvertfald også min grænse. Vi besøgte en dagplejemor, før vi besluttede os for Villavejens Børnehus, som fortalte at i vintermånederne kunne hun godt finde på at serverer æbleskiver for de små -TIL FROKOST! Og så var de ikke engang hjemmelavet! OMG! og så fik de self. sodavand, kage og slik til fødselsdagene.
    Ej, den går altså ikke. Det var et No Go og vi ledte pænt videre..

    Så dig forresten på bloggen igår, med hunden. Er det din lillesøsters tænkte jeg? hmm, først troede jeg lige du selv havde kastet dig ud i det..

    SvarSlet
    Svar
    1. wow - æbleskiver til frokost!? det var vist godt I ledte videre... :)

      ja, det er min søsters blog, hun er meget interesseret i bæredygtigt mode og design, og overvejer at søge ind på designskolen i Kolding efter gym. - så nej, jeg har ikke selv kastet mig ud i det, selvom jeg virkelig nyder at følge med i din, Karolines, og en masse jeg ikke kenders, blogs!

      - forresten består vuggestuen Røde Rose på nørrebro's fastelavnsboller i år af boller fyldt med æblemos kogt med en vaniljestang... - bare til sukkerfri inspiration ;)

      Slet
  3. Hehe, har det på samme måde - angående bloggene.. Det er nu dejlig gratis inspiration. Lyder spændende med din søster, go for it..

    Uhh lækker fastelavns inspiration.. Tror jeg da lige jeg vil skrive mig bag øret - og evt. et til sted (ellers går det vidst hurtigt tabt). Vi er ikke ved fastelavnsbolle stadiet endnu (Så vidt jeg ved!) men næste år vil det sikkert være aktuelt..

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...