søndag den 29. april 2012

Én klassiker..

Der er så mange fine gamle film klassikere, som jeg veeed at jeg virkelig burde dykke ned i. Men hvornår er det lige at man får sig taget sammen til at zappe væk fra det intetsigende, tomme, hjernelammende, junk der altid synes at fange én på langt de fleste kanaler, måske liiige med undtagelse af DR's. Det hele er underholdning, men noget foregår altså på et lidt højere og mere indholdsrigt niveau end andet. DR2 og DRk har som regel noget at byde på når ens hoved bare ikke kan rumme flere drøn irriterende reklamer og hjernedøde én times serier.. 

Sidste weekenden (tror jeg det var) ladende jeg altås flygtigt på DRk i jagten på et eller andet mit hoved kunne rumme, og faldt over en af de der gamle perler, som jeg bare aldrig har fået mig sammen til at se. "Roman Holiday" med Audrey Hepburn - på dansk "Prinsessen holder fridag". Den er indspillet i 1953, sort/hvid og er ret sød. Ud over de meget søde og velspillede scener, udfolder der sig jo selvfølgelig også en hel lille tidslomme, som er så aktuel i dag.. Specielt fangede prinsessen (Hepburns) påklædning mig. Hun stikker af hjemmefra, og har ikke medbragt hverken penge, kuffert eller andet udstyr. Så igennem samtlige af filmens scener er det faktisk den samme hvide skjorte som på mest forunderligvis forvandles samtidig med hovedpersonen, fra den formelle, stive, uerfarende prinsesse til den løssluppede, afslappede, moderne frie kvinde. Det var virkelig skægt, da først jeg opdagede det, og helt utroligt synes jeg. Skjorte er et must i skabet for tiden synes jeg, og specielt i den lidt mere formelle, dog afslappede udgave, så det var så apropos og tankevækkende at se hvorledes man formåede fuldstændig at ændre den her éne skjortes karakter fuldstændigt igennem en række scener..


AH - Roman Holiday  Shirt 3
// første dag som en fri prinsesse //

AH roman holiday  - shirt 5
// De lange lokker falder, ærmerne smøges op til albuerne //

AH - Roman holiday  Shirt
// Dagen forløber; ærmerne smøges helt op, kraven knappes afslappet op //

Audrey Hepburn - Roman holiday  Shirt with scarf
// Tilføjelse af lille tørklæde ændre det umiddelbare indtryk fuldstændigt //

AH Roman holiday  shirt 4
// Ved aftenens afslutning knappes skjorten helt op - det fungere fantastisk i filmen //
Dette er dog ikke det rigtige billed! Skjorten er derfor heller ikke den rigtige.. øv øv


Nå men og anyways, jeg har da været ved maskinen igen. Og med "Roman Holiday" i tankerne, kom der et stk. ny skjorte ud af det.. Lægger billeder ud senere


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...