søndag den 27. maj 2012

Sætter symaskinen på overarbejde

Det er ca. hvad jeg har præsteret siden torsdag aften, at overanstrenge min maskine fuldstændigt!

I går gik dagen med at fejre oldefarens 89 års fødselsdag i højt solskin og godt humør. Symaskine pause. I dag gik jeg så igang igen, og efter bare to dages arbejde kunne jeg efter aftensmaden lægge sidste hånd på arbejdet. I hvertfald første del af det.. For i virkeligheden er det jo bare den ene side af tæppet der nu er klar til montering..







 Jeg har sat den gamle maskine på seriøst overarbejde de sidste dage. Jeg har syet 575 firkanter sammen, skiftet indstilling fra ligesting til siksak engang hver 5 cm syet og hæftet efter hver tiende cm. Faktisk står det så slemt til at den har måtte have omfattende tilsyn i eftermiddags, en hel del opmærksomhed og enkelte reperationer. Og alligevel lyder det stadig som om der er grus i maskineriet - bogstavlig talt! 
I min totale opslugthed, stædighed og beslutsomhed på absolut at blive færdig i dag, om så det skulle koste mig en ny(brugt) maskine, resulterede det i at jeg omkring kl 16 i eftermiddags, iførte mig mit tykkeste hjemmestrikkede pandebånd og store hørebøffer (jeg kunne ingen ørepropper finde!), i et desperat forsøg på at undgå permenente høreskader og samtidig blive færdig, for alt i verden, færdig måtte jeg altså blive! Når den meget tiltagende høje og skingre pivelyd fra maskinen blev for meget, trådte kæresten hastigt til og skilte velvilligt den stakkels gamle sag af, smurte den, og gav den lidt opmærksomhed i håb om at han kunne holde endnu en times syning ud, uden at skulle gå samme vej som undertegnede eller simpelthen udvandre fra lejligheden.. Og jo, så slemt var det faktisk. Men færdig blev jeg, selvfølgelig - hvor der er en vilje er der en vej, ikk'?



Bassen var så smadder flink at hive kameraet frem fra hylden!



Maskinen holder pause på ubestemt tid, og jeg gruer lidt for dens fremtid. Men jeg er klar til at gå igang med et godt stykke håndarbejde - for selve tæppet skal jo først til at tage form nu!
Men som aftenen udspillede sig viste det sig (selvfølgelig!) at jeg som sædvanlig har haft et
klokkeklart billed af hvad jeg vil have, men absolut ingen idé om hvordan det helt konkret skal foregå. Og mine få tanker om hvordan jeg kommer fra A til min klare vision af B, slet slet slet ikke var realistisk, eller mulig..
For ét lag pladevat, bestående af ca. 5 mm. vat, skaber ganske enkelt ikke den store effekt. Og det var altså præcis effekten, jeg gik efter. Så, nu har jeg endelig lagt arbejdet fra mig. Kastet håndklædet i ringen (for en kort notits) og kastet mig over tv'et. Jeg ser Julie og Julia på TV3 og nåede frem til at et indlæg måtte være tiltrængt..

I den forgangende uge har det ellers stået på sommerudstyr til mindste manden, jeg har fået syet en(to) hat(te) og tre par shorts. Og havde egentlig både planer og skitser om nye kort ærmede bodys (noget jeg ellers endnu ikke har syntes kunne betale sig) og flere shorts. Men som situationen ser ud nu (men den kære maskine altså) kan det godt være det lige må vente lidt..





Jeg har selv syet piping bånd - for første gang! Med lidt hjælp fra manden der var så flink at finde lidt tørresnor frem til formålet. Det var så nemt og resultatet var det hele værd!





Hvorfor det lige er at det så ofte bliver en kamp i mod tiden med mig, ved jeg simpelthen ikke. Tror ikke jeg altid har gjort det her? Men jeg lægger automatisk et eller andet håbløst stress niveau og sigter i mod at blive færdig hurtigst muligt, og helst hurtigere end muligt. Måske kom det samtidig med mini manden? Man bliver så van til ingen tid at hvae på hånden. Jeg kan huske da mussen havde sine første dage i vuggestuen og jeg fik min første frie formiddage. Én af de første gange jeg efterlod ham dernede lovede jeg at komme igen en lille halvanden time senere. Så var deadlinen sat, og efter næsten et helt år hjemme med en lille der konstant lægger beslag på hvert sekund af ens tid, hastede jeg altså afsted. Jeg nåede både hurtigt indkøb i føtex, støvsugning og et bad før jeg præcis halvanden time senere troppede op i vuggestuen igen. Effektivitet! Den anden eftermiddag syede jeg et par shorts på én time og nåede endda at smide et hurtigt bad med i købet før jeg løb ud af døren..

Jeg som ellers til hver én tid ville prædike kvalitet frem for effektivitet, jager derud af i min hverdag og undrer mig alligevel over at jeg ind imellem føler mig en anelse presset..

God Pinse derude!





2 kommentarer:

  1. NUJ hvor er det FLOT!!!! og sikke et arbejde... pas på dig selv og husk at tænke over, hvad det værste er der kan ske, hvis du ikke liiiige når at sy det færdigt idag, men - skræk oh ve - må give dig selv en pause... ;)

    SvarSlet
  2. Hehe, tak Lærke pigen! Og ja, I know..

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...