onsdag den 4. juli 2012

Jersey lååååve..


I'm in looooooooove.. Jeg vidste godt at jersey var til, og at det var et af den fine Coco Chanels favorit materialer i sin tid. Men i forbindelse med min projekt sommertøjs syning har jeg altså fået øjnene op for det på en helt ny og endnu ukendt måde. Man kan jo sy alt i jersey, man behøver ikke siksakke og bøvle med grimme trævlekanter, og så falder det bare altid så helt fantastisk pænt og er lækkert blødt og tyndt.. Hvad er der ikke at elske? Jeg har i hvertfald tegnebrættet fyldt af nye ideer der så absolut skal afprøves i jersey ved symaskinen så snart jeg engang lander i kære Danmark igen.


Jeg har "syet" jersey nederdel..




Det er lidt svært at illustrer, men tror det lykkedes okay. Stoffet klarer jo arbejdet for mig, faktisk er det eneste jeg har gjort at købe 75x140 cm viscose/lycra jersey (ja, i know, det er ikke en lækker blanding æstetisk set, men det virker altså). Faktisk havde jeg tænkt der skulle komme et par shorts eller lignende ud af det, men da jeg foldede det om kroppen fik det ligesom liv af sig selv - virkelig! Så, så enkelt blev det altså. Jeg rundede et enkelt hjørne af og syede de 140 cm. sammen foroven efter mine taljemål og hoppede så i min nye nederdel. Det gav seriøse associationer til indiske sarier og oldtidens simple klæder. Og mere kommer der ikke til at ske, ingen kantbånd, ingen siksak, ingen syning, montering af lynlåse eller store overvejelser..

Der noget helt fantastisk ved det ubearbejdet stof som meget få designer sætter fuldstændig pris på, Ivan Grunddal er en af de få, og han efterlader gerne både lidt rå og fuldstændige rå og ufærde kanter i sine designs. Men jeg forstår godt tanken bag, det giver fuldstændig mening. Så ofte bruger man oceaner af tid på at bearbejde ens materiale således at det mister mindst muligt af sine oprindelige effekter. Syninger hiver og strækker næsten altid stoffet i trælse retninger som hverken er pænt eller hensigtsmæssigt..

Tror jeg kunne sy mig et helt nyt klædeskab udelukne bestående af jersey, alt er jo bare bedre i jersey. Pæne enkle lange bukser, toppe, tshirts, basic bluser, shorts - name it..! Men okay, ja jeg kunne godt se det for mig. Lidt blance og kontraster er vidst altid nødvendigt..


Mere jersey.. Tshirten bliver guld værd i den spanske hede når alting er ulideligt.. 
Så lige et lille indlæg om armcuffs hos Guld.log (her) tidligere i dag, og tænkte straks på den her gamle Carré sag som jeg aldrig rigtig har fået brugt. Den skal da klart med en tur rundt i europa..





I må have en fantastisk sommer alle sammen - See you on the other side!

2 kommentarer:

  1. Se - det er godt at jeg følger med her<; jeg siksakker altid jersey - det stopper jeg så med nu:-)

    Fin nederdel.

    SvarSlet
  2. Hihi, åh jeg kender det alt for godt. Jeg siksakker også hjernedødt i et væk. Men der er faktisk overraskende mange materialer der ikke kræver det.

    Tak :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...