onsdag den 22. august 2012

Fire forældre - Ét barn!


Nu har jeg siddet og lyttet til P1 debat i eftermiddags, og føler mig ærlig talt en smule forbigået. Hvornår begyndte man at tale om at det bør være muligt for tre til fire forældre at dele forældremyndigheden?

(Hvis du føler dig lige så meget koblet af som jeg gjorde - så læs mere her)

Jeg er klar over at det efterhånden snart nærmere er reglen end undtagelsen, at børn vokser op med mindst to familier. Men ligefrem at dele forældremyndigheden mellem fire voksende fra dag et af, virker fuldstændig uoverskueligt.

Kort forklaret er det de radikale der nu forslår (i forbindelse med Gay Parade velsagtens) at de såkaldte "regnbue familier" (underforstået f.eks.; et lesbisk par og et bøsse par) skal kunne opdrage børn i familier hvor alle er juridisk ligestillede, dvs. at alle fire parter har myndighed over det lille bitte menneske.. Jeg er helt lost! Hvordan skal det fungere i praksis? Nå, men interessant er det da i hvertfald.
Jeg kan også sagtens forstå behovet for at være lige. For mig at se handler det dog (imodsat til P1 debatten i dag) ikke først om fremmest om nedbrydning af samfundets normer eller homoseksuelles rettigheder. Alle er lige meget værd og homoseksuelle er absolut lige så egnede forældre som alle andre. Men hvordan skal fire voksne (eller dobbelt så mange) kunne dele ét barn? De voksenes behov til side, så handler det her vel dybest set om børnene som meget vel kunne risikere at komme i klemme..?

Jeg synes det er svært nok bare at være to om det her hjemme. Men hvem ved, måske er det bare min horisont der trænger til at blive udvidet, jeg plejer i hvertfald ikke at betragte mig selv som hverken snæversynet eller borgerlig..


Hvorom alting er - DR2 i aften kl 20.50 - turen går til Cuba! Og mere siger jeg ikke..
(Men vi holder os indenfor emnet)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...