torsdag den 2. august 2012

Stof til eftertanke!




... Jeg har nydt pausen fra symaskinen. Fire ugers rejseri giver tid til eftertanke, shopping og butiks kikkeri. Jeg har forlængst erklæret min nyfundet kærlighed til jersey, så det kan ikke helt komme som en overraskelse at det stadig er i den retning mine drømme og tanker flyver. Coco Chanel genopfandt jerseyen for en mindre evighed siden og fornylig (det er allerede et par sæsoner siden og old news) bragte brands som Alexander Wang, Helmut Lang og Acne bomulds jerseyen frem igen, i form af lækre tynde tshirts, enkle drapede kjoler og minimalistiske nederdele.. 

Det er der ikke noget nyt i som så. Men for mit vedkommende er det en ny opdagelse at se samtlige nutidige brands sende kollektioner på gaden der er så simple konstruktionsmæssigt, som overhovedet tænkeligt. Det er virkelig ikke et negativt faktum, jeg elsker det.. 
Ivan Grundahl har i mange år arbejdet ud fra den filosofi at materialerne har en værdi i sig selv og at man skal lade dem tale for sig. Nu ser det ud til at flere følger trop. 

Jeg kikkede ind i både Acne og Filippa K i lørdags og fandt lækre bløde tshirts - uden ærmer. Forstået på den måde at de kun bestod af et forstykke og et bagstykke, ingen påsyede ærmer. Det hele var klippet i kun to dele! Så enkelt kan det altså gøres? Det giver selvfølgelig det her oversize, casual look, hvor skødesløs enkelhed dominere billedet. I Acne var det endnu mere enkelt, uden hverken lommer eller skuldersøm. Her så det faktisk ud til at man havde klippet én hel tshirt i ét enkelt stykke. Igen ingen påsyede ærmer, og istedet for et for og bag stykke havde man blot foldet stoffet og klippet en halsåbning midt i dét! Konstruktions mæssigt set ikke noget man ville få høje karakter for, men ideen er framragende!


// ACNE / ZORAH NEW TENCEL FOGGY BLUE //

// Filippa K / 

// Helmut Lang //

// Heltmut Lang //

//Ivan Grundahl //

På min indkøbsliste står i øjeblikket; Jersey, lækker tynd bomuld/uld jersey, fine tynde materialer, Chiffon, kontrasterDet bliver vidst helt dejligt med lidt tid ved maskinen igen. Jeg er fuldstændig hovedkuls forelsket i Helmut Langs ultra enkle designs hvor det udvalgte materiale kommer til sin fulderet og bliver bearbejdet mindst muligt, og dog ligner en million.

I Tirsdags var jeg i DAY (som jeg ellers havde streget på min "must visit" liste) og til min store overraskelse fandt jeg for første gang i laaang tid faktisk noget der kom med mig hjem.. Men det må I vente med at se til i morgen, det og lidt om DAY og deres nye kreative direktør..



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...