torsdag den 20. september 2012

Gider du lige gi' min økonomi det hvide snit?




Jeg burde egentlig tjekke op på mit færdig vaskede vasketøj, eller kikke nærmere på min salgsmappe der skal afleveres i november, men i stedet spilder jeg tiden..

Alting står stille her hjemme for tiden - økonomisk i hvert fald. Vi betaler rest skat og andre små irriterende lån tilbage. Det er pisse træls men en pisse hamrende god idé.. Det betyder bare at alt hvad der hedder overskud bliver slugt, så symaskinen står stille og den står på nul overspringshandlinger i form af uplanlagte indkøb.. Igen pisse hamrende belastende..

Igår aftes var jeg så alligevel lige et smut forbi H&M's hjemmeside. Vi er igang med potte træning, og det kræver altså et mindre lager af undertøj til mindste manden. Det havde de tilgengæld ikke (størrelserne var for store) men istedet fandt jeg så lige 32 andre ting jeg godt liiiige kunne tænke mig, da jeg endelig kikkede i min "shoppingbaggen" løb det også kun lige op i små 3200,- 

Jeg som sad og drømte om at H&M var så afsindige billige at jeg bare måtte have det hele!! neeej, den gik altså ikke.. Så nu er jeg gået i overvejelses mode.. Skal - skal ikke? Bare lige en enkelt skjorte, et par nye sko og så liige et bar jeans og måske en ny strik? 

Men det kulgraver bare hele planen om at betale penge tilbage, og jeg bliver nok ikke populær hos manden (specielt ikke fordi 1/3 af det vi betaler tilbage lige nu er små beløb jeg har lånt af min søde og meget dejlige mor, til alt fra nye sko til mere eller mindre nødvendige antikviteter).

Men jeg kunne virkelig godt;
















Selvom at det ikke nødvendigvis er billigt at handle med H&M er da altså stadig så fristende.. har lyst til bare at bestille det hele.. Jeg kan jo altid sende halvdelen retur hvis ikke det passe ikke?


Heldigvis ved jeg med sikkerhed at vi er mange om at dele den der oplevelse af at klappen går ned så snart man snakker shopping. Den anden dag hørte jeg Michelle Hviid berette om hvordan hun havde afholdt sit første betalte running dinner og var cyklet hjem med 200.000 i kontanter, havde betalt alle sine regninger og så købt en Gucci taske - hvorefter hun var flad igen.

Jeg tænkte tre ting;

  1. Godt, så er det ikke kun mig der har det sådan - puha..
  2. Jeg vil også have 200.000!
  3. Stik mig lige en god idé jeg kan tjene en formue på!

5 kommentarer:

  1. Ha ha, ja man kan jo have en svaghed for Gucci tasker:-)

    Lyder rigtig fornuftigt med afbetalingen, det lønner sig jo i sidste ende.

    SvarSlet
  2. Hehe ja! Jamen det er det virkelig os, sååå fornuftigt!
    Men også bare så kedeligt. Jeg er virkelig stadig i overvejelses fasen..
    Synes bare HM har så mange fine basic vare til sådan en fin fin pris, og af en eller anden grund virker det endnu mere tillokkende lige nu!

    Seriøst en ny skjorte til 180 kr. hvordan kan det ikke være et must?

    SvarSlet
  3. Haha, Tine - vi har det allesammen sådan som du skriver ind imellem! Mens jeg er herovre tænker jeg også ofte "jamen her er jo American Apparel - og det er billigt! ...Men jeg har jo ingen penge, fordi jeg bruger en formue på at gå i skole og betale amerikansk husleje og alt det der..." Så når man lever på mere eller mindre lånte penge må shopping være et minimum. Og nu relaterer shopping sig jo heller ikke det mindste til min karriere-vej, men det gør den jo på sin vis til din.
    Når min kæreste overvejer langt og inderligt om han skal købe den nyeste Google-tablet, en iPad eller en ny telefon (selvom den gamle virker), og han har pengene til det, så siger jeg, at det jo er den karriere-vej han har valgt at gå (it-branchen) og at selvfølgelig skal han holde sig opdateret med de nyeste produkter på markedet. Og det involverer altså at have dem i hænderne og integrere dem i sin hverdag.
    Så jeg siger ja til en skjorte til 180 kr, men nej til kurven til 3200,-... Og så er det altså SÅ FEDT når man ikke skylder penge mere! :) Glæd dig til du kan shoppe uden dårlig samvittighed overfor dine "kreditorer" ;)

    SvarSlet
  4. Haha, Tine - vi har det allesammen sådan som du skriver ind imellem! Mens jeg er herovre tænker jeg også ofte "jamen her er jo American Apparel - og det er billigt! ...Men jeg har jo ingen penge, fordi jeg bruger en formue på at gå i skole og betale amerikansk husleje og alt det der..." Så når man lever på mere eller mindre lånte penge må shopping være et minimum. Og nu relaterer shopping sig jo heller ikke det mindste til min karriere-vej, men det gør den jo på sin vis til din.
    Når min kæreste overvejer langt og inderligt om han skal købe den nyeste Google-tablet, en iPad eller en ny telefon (selvom den gamle virker), og han har pengene til det, så siger jeg, at det jo er den karriere-vej han har valgt at gå (it-branchen) og at selvfølgelig skal han holde sig opdateret med de nyeste produkter på markedet. Og det involverer altså at have dem i hænderne og integrere dem i sin hverdag.
    Så jeg siger ja til en skjorte til 180 kr, men nej til kurven til 3200,-... Og så er det altså SÅ FEDT når man ikke skylder penge mere! :) Glæd dig til du kan shoppe uden dårlig samvittighed overfor dine "kreditorer" ;)

    SvarSlet
  5. Hehe du har så meget ret Lærke - specielt i det med at det er fagligt relevant! Haha, faktisk er jeg nået frem til at man som design studerende burde kunne trække en vis mængde tøj indkøb fra i SKAT! Det er da oplagt, hehe..

    Det må virkelig være hårdt at være helt der over og ikke kunne gå amok. Men selvfølgelig er det prioritering (mon ikke du alligevel ender med at have en lille potion nyt med hjem?)

    Angående den overordnende økonomi er jeg jo helt enig, det er også grunden til at jeg hverken har forbrugslån, billån eller SU lån.. Jeg har bare lidt klat gæld til min kære mor og dumme skattefar. Og på en SU synes jeg sgu næsten altid der er lidt, og selv når der ikke er noget er det stadig pisse trængt økonomisk..

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...